beE's gAnG~

Wednesday, January 11, 2012

cABARAN AWAL TAHUN.

Alhamdulillah... Allah masih memberi pinjam nikmat-Nya kepadaku..

Namun begitu, bukan bermakna kita tidak diberikan dugaan hidup..
Awal-awal tahun pun dah banyak dugaan.

Dugaan yang aku alami terlalu banyak. Hanya Allah saja yang tahu. Banyak keje perlu lakukan. Bila aku stress, aku wat tak tau je. Aku berkhayal. Haha..habeskan masa camtu je..

Bukan itu yang aku nak fokuskan. Aku jusz nak luahkan apa yang aku rasa and pendam selama ini. Tentang KAWAN. 

Sejujurnya aku memang terasa dengan kawan aku ni.. terasa cmne..? kerana percakapaannya! bukan sekali, tapi dah berkali-kali.. Dah remuk hati aku ini. Aku juz ignore. Tak nak pikir banyak. Think positive. MANUSIA kan, mesti ade buat salah and silap. Begitu juga aku.. Tapi nampaknya perkara yang aku diami ini, semakin menjadi-jadi.

Aku dah lama pendam sebenarnya tentang kehancuran hati aku ini. Tapi kali ini, aku terpaksa luahkan. Kite ada banyak pilihan untuk tegur seseorang itu. 1. face to face 2. org tengah 3. silent pnishment. dll
Camne aku luahkan.? aku menggunakan ORANG TENGAH.

Sebelum kite judge orang, kite mesti tahu dulu kan perangai seseorang itu. Aku pun.! aku bukan saja-saja nak guna orang tengah. dah TERPAKSA.
aku bukan nak malukan dye, tapi aku nak dye supaya lebih berhati-hati dan menjaga percakapan dilain masa. Aku xkate dye laser, tapi lebih menggunakan bhsa yang lebih lembut.

Kalau kawan kita ade perasaan ego yang tinggi, dan tak leh nak terima apa orang nak tegur. cepat melenting, xleh guna face to face. tapi mungkin kawan kita tak tau pun yang perangai memang camtu kan. masih lagi nak bela diri.

Aku salah. pliz tegur aku. tak perlu nak hebohkan kat semua orang yang aku ni telah wat salah. Semua benda dapat di 'settle'. tak perlu nak di panjangkan. Tapi aku telah dimalukan. Ok Fine.aku terima!

Disaat itu, tangan aku mula menggeletar n air jernih telah gugur dari mataku. Aku sebak. bnde kcik tapi dihebohkan semua orang. ok, aku xpndai wat keje. aku hanya menyusahkan orang je. aku tak perfect.

sekali aku dah terasa ngan someone, ssah untuk aku kembali normal. tapi sekurang-kurangnya aku cuba untuk memaafkannya. Tapi berbekas lam hati takleh nak hapus.

senyap aku bukan bermakna aku xmau kawan. tapi aku perlukan masa untuk redakan hati aku. tenangkan hati aku. myb blh jadi satu bntuk pgjaran untuk bagi kesedaran pada dye. sapa tau.? tu pun kalau dye sedar and faham.


SABDA NABI MUHAMMAD S.A.W 


"Percakapan orang yang berakal muncul dari balik hati nuraninya. Maka ketika hendak berbicara, terlebih dahulu ia kembali pada nuraninya. Apabila ada manfaat baginya, dia harus bercakap dan apabila ia boleh mendatangkan keburukan, maka dia hendaklah tidak melafazkannya. Sesungguhnya hati orang yang bodoh berada dimulut, ia berbicara sesuai apa sahaja yang dimahukan." 

2 comments:

  1. aku tahu entri ni utk aku. terima kasih.. aku terima seadanya. memang salah sendiri, so terpaksa telan segalanya.

    aku ingat kau dah kawan lama dengan aku, kau dah faham aku macam mana. Silap aku juga. Dah lama kawan dgn kau, tp tak tahu pulak yg kau sensitive. Pape pun, ya. memang aku salah sebab cakap kasar. kalau betul dah terasa hati lama dgn aku, nape tak cakap? nape tak luahkan pada aku. kenapa senyap? Aku tak perasan kalau tiada org nk beritahu. Aku tak perlukn org lain beritahu. Aku nk empunya sendiri yg beritahu. Baru rasa terkesan kt hati.
    sekali lagi, memang salah aku yg cakap kasar yg kurang ajar, yg tak reti jaga adab berkawan. tapi, kau orang aku sayang sebagai kawan. first thing masa aku dapat tahu kau kecik hati dgn aku, terus aku minta maaf. kalau org lain, tak ada weh. kau je. Aku tak senang duduk bila pas terasa yg aku kecik kn hati kau. Aku telefon mas, Tanya keadaan kau cm ne. ym kau, tak berbalas. Akhir skali, aku mesej kau dgn penuh rasa sedih n ikhlas aku minta maaf time tu. Tp apa yg aku dapat? Hanya rasa amarah kau. Tak apa. Aku terima dgn seikhlas hati. Aku cakap diri kat aku, memang aku salah.
    pertanyaan yg aku post kt fb lebih kpd marah dgn ajk2 kau. tp mungkin penggunaan bahasa aku yg salah. sekali lagi, aku lah yg salah, aku lah yg bercakap kasar, dan aku lah yg berkurang ajar.
    Tapi, yg sangat menyedihkan aku, kau guna abg man utk tegur. Ya Allah.. menggeletar seluruh badan aku time tu. Menangis aku kat mapley walau cuba kuat-kuat aku tahan. masyaAllah.. secara tak langsung, aku sedikit terasa hati dgn abg man. Tutur cara abg man tegur aku macam mana. Nampak tak apa akibatnya daripada situ? Kalau abg man guna pendekatan tegur secara berdua kt tempat yg lebih tenang, aku terima seadanya. Allah.. Allah.. 
    Ya, aku kasar. Tapi aku sangat tak kisah kalau kawan aku sendiri boleh bermuhasabah pd aku. Saat ini, aku nangis lagi bila terkenang apa yg abg man ckp pd aku. Aku ingt nk setel dgn kau, muhasabah dgn kau secara berdepan, baik-baik, nak peluk kau minta maaf.. tapi nampaknya, perkhabaran abg man sampai terlebih dahulu. Sumpah hancur hati aku.

    Aku ikhlas dgn kata2 maaf aku kt fb tu, kt mesej yg aku bg kau tu. Menangis aku sehari semalam memikirkn apa yg aku buat? Teruk sgt ke sampai perlu dilakukan sebegitu rupa??

    Aku terus rasa give up dgn taming sari, training dan keluarga pencak. Ntah lah. Apa yg pasti, aku akn selesaikn tanggungjwb aku baik2 dan undur diri secara baik. Maaf atas segalanya. Bagi aku, kau memang sahabat yg baik. Cuma aku tak diberi peluang je nak kenal kau dengan lebih baik. Thanks for being my fren. Kisah kita ni, biar kita berdua je yg tahu. Kalau kau nak cerita pd jijah, silalah.

    ReplyDelete
  2. mlm kjdian tu, aku bersama ngn jijah.. dye tau kisah ni dr awl smpai akhir.....kami yg amik kptsan ni...bkn aku sorg je...

    ReplyDelete