beE's gAnG~

Monday, September 12, 2011

 Testing....testing....hihi~
~Selamat Hari Raya Aidilftri..~

Sudah lama update blog..dah berabuk blog aku nih..klu ikutkan byk bnde aku nk tulis...tp yela memandangkan masa,tempat yang xsesuai..blog ni pun tergendala..huhu~
seingat aku,,last entri aku sebelum aku berangkat ke Medan, Indonesia iaitu 4 bulan yg lepas.. fuhhh,,,lame dah tu...selama sebulan aku kt Medan,,mcm2 pengalaman yang aku dapat,,mcm2 perasaan aku tempoh.. gembira,sedih,pilu.. knp aku sedih...? yela,kdaan diorg kat sana amat menyedihkan. aku sgt2 bersyukur dpt mnjadi rakyat Malaysia.

mula-mula aku sampai,,aku tgk kdaan spt Malaysia jer..xde plak rase ade kt ngara luar..tp makin lame aku melangkah,,aku berjalan kedalam kelompok rakyat disana,,tibe2 aku rase amat sedih bile tgk keadaan rakyat kat sana. betapa sshnya kehidupan kt sana.. 

ni ade satu kes..cuba bygkan..kite ade kt kereta n nk masukkan bagasi lam bonet krete pastu tbe2 ade org tolong agkt bagasi kite tu n letak lam bonet kete kita. n then kita kene byr kt diorg coz diorg tlg kita agkt bagasi tuh...ape prasaan korang..?korg bygkan la pe yg korg rse ble kdaan cm2..

sepanjang perjalanan aku nk ke Pesantren tmpat aku praktikal tuh,,aku tgk byk sgt kreta2,,motor2,,beca2,,basikal2..perghh...padat giler..pncemaran bunyi!!
aku xprnah lg mengalami kdaan cam2 kt malaysia even kt kL yg bndar cbuk pun..kdaan kndraan kt sana xla sbersih kndraan kt malaysia yg asik2 nk basuh kete jer..Wlaupon kdaan kt sana sesak,xteratur,,kete xbape nk bersih,,aku xpnah pulak tgk excident ke,,kemalangan ke,,belanggar ke,,XDA!! aku pun hairan gak..jalan raya kat malaysia ni punya la teratur,,xde sesak cm kat sna,,jln rya luas,,tu pun leh excident..blh kemalangan..??

dalam perjalanan gak,aku sembang jugak la dengan pengetua punya supir(driver)..*btul ke ayt ni?kompius**
tnya sal kdaan Medan,student yang aku bakal temui tuh..hm...blh tahan la keramahan supir 2...xde la smbong..

airport ngn tempat yg aku nk tuju tu lebih kurang sejam gak la..capet dong...bila smpai sane jer,,sume santri (stdent pmpuan) tgk kami ni plik je..cm xpnh tgk org je..kami pun takut gak la...yela kt medan ni,,rmai suku Batak..perrgghh....kaum Batak ni garang tau..jgn nk main2...silap2 kene pkul,..
lam kdaan kalut tu,aku cuba sntuh idung aku,mana la tau ilang kan..haha~

mula-mula aku tgk pesantren,aku terfikir cmne la diorg ni hidup..?belajar..?masyaAllah........
kehidupan mereka Dhaif sgt..

wlpun khidupan dhaif,,spnjang aku kat sane,,mereka hormat sgt pd tetamu..tabik spring r kt diorg..walaupon xsame ngn pndtg kt ngra kite nih..
bile aku n da gang nk p mkn ke,nk g kdai ke bile jupe ngn student je..diorg ni asik nk bersalaman (pmpuan) je..bia 4 5 kali dah salam pun..cm artis je...haha~ terkejut gak la mula2..klu kt malaysia kompem xde cm2..

kami semuanya ber8 kat sana..so,kami dipecahkan kepada 4 group. aku dpt di skolah santri..aku tgk kls pun dah kecian...klu aku kat c2,,da lame aku give up..~ hurrmmm tapi demi bljar agama,, diorang masih bertahan untuk meneruskan kehidupan disitu sbg pelajar Pesantren..~

p/s waa...capet dong...nnt kita ketemu lagi yach...~
***bersambung***

No comments:

Post a Comment